blessure

Voorkomen van een blessure!

Sportblessure wat is het?
Door sporten worden u spieren dikker en gewrichten soepel.
Het kan soms misgaan, omdat een spier te ver uit en daardoor het gewricht kantelt.
Hierdoor zou een spier kunnen scheuren of in het ergste geval een bot kunnen breken.

Ontstaan van blessure
Blessures kunnen zomaar ontstaan, doordat u valt of tegen een tegenstander botst.
Bij voetbal is er een reeele kans op blessures, dit mede doordat het voetbalveld er niet bij zal liggen als een biljart laken!
De kans op een enkel blessure is behoorlijk groot, door het zwikken van de enkel.
Het met kracht afzetten om bijvoorbeeld te springen kan een kuitspier scheuren (in de volksmond ook wel zweepslag genoemd).
Bij skiën is een knieblessure een veel ontstane blessure. Het vastzitten in de sneeuw met een ski veroorzaakt vaak een knie blessure.
Er zijn ook blessures die in de tijd ontstaan: knieblessures door het trainen op harde ondergrond waarbij het knie alle klappen moet opvangen.

Adviezen
Iedere sport heeft zijn/haar blessures.
Hierbij een aantal voorbeelden om blessures tegen te gaan:
– scheenbeschermers: hockey en voetbal
– beschermer voor het gebit
– het juiste schoeisel dragen voor uw sport
– helm bij wielrennen of mountainbiken
– tapen van uw enkel na een blessure

Voorkomen is beter dan genezen
Hoe blessures te kunnen voorkomen?

  • Het opbouwen van het sporten bijvoorbeeld doormiddel van een schema (behorend bij uw sport en conditie)
  • Doe eerst een warming up totdat u voelt dat u warm bent.
  • Cooling down aan het einde van het sporten, hierdoor kan het lichaam afkoelen, waardoor de kans op spierpijn reëel minder is.
  • Zorg voor goed ontwikkelde spieren, waardoor de spieren stoten/onverwachtse bewegingen beter kunnen verwerken.

Meer informatie?
Ga naar voorkomblessures.nl