Het opbouwen van spieren

Krachttraining in de sportschool is onverminderd populair. Veel mensen willen dan ook goed voor de dag komen als ze bijvoorbeeld naar het strand gaan. Elke zomer hebben veel mensen de gedachte waarom ze niet zijn begonnen met krachttraining. Jezelf in het zweet werken voor een goddelijk lichaam om in de zomer mee te pronken. Met krachttraining in de sportschool verbeter je niet alleen je fysieke gesteldheid, maar indirect ook je mentale gesteldheid. Op verschillende vlakken ga je er hierdoor op vooruit. Als je naar de sportschool gaat is het natuurlijk niet de bedoeling dat je na een paar keer sporten alweer stopt. Probeer dus goed voorbereid aan de slag te gaan. Formuleer ook doelstellingen, zodat je ook concreet gaat sporten en niet zonder doel.

 

Bij krachttraining zijn er verschillende spiergroepen die je kunt gaan trainen, zo wordt er een onderscheid gemaakt in de spiergroepen: borst, rug, nek/schouders, benen en buik. Deze spiergroepen dien je evenredig te trainen om een gelijkmatige groei te bewerkstelligen. Door slechts een paar keer per week aan krachttraining te doen, merk je na verloop van tijd enorme verschillen. Wanneer je aan fitness doet is het mogelijk om bij je sportschool speciale schema’s aan te vragen. Deze schema’s bieden jouw handvatten bij het krachttrainen, zodat je precies weet wat je doet. Deze schema’s kunnen zo gemaakt worden, dat je op bepaalde spiergroepen traint afzonderlijk van andere spiergroepen. Op die manier bereik je een snellere groei, wanneer dat jouw doel is. Het is echter ook mogelijk een fitnessschema te laten maken die op maat gemaakt is voor jouw wensen en doelen.

 

Niet alleen aan de lichamelijke groei merk je verschil, ook op mentaal vlak. Door een paar keer per week te bewegen wordt je gezonder en vitaler. Daarbij merk je dat je dagelijkse energie toeneemt en je in het dagelijkse leven minder vermoeid bent. Mede door de lichamelijke groei en de verbeterde houding van het lichaam zal het zorgen voor een boost in het zelfvertrouwen.

Spieren opbouwen
Hoe werkt het trainen van je spieren dan precies? Je kunt het vergelijken met een mes dat in je huid snijd; er ontstaat een wond, er komt een ‘korst’ op en het geneest. Wanneer je je spieren traint, verwond je je lichaam van binnen uit. De dagen na de training van de spiergroep gaan ze pijnlijk aanvoelen, maar ze herstellen tijdens deze dagen wel.